Followers

Saturday, November 5, 2011

9 Zulhijjah 1432H

Salam..
Update Info Sharing..
Selama ni aku mcm tak prnh tau je..jahil kn..

9 Zulhijjah adalah disunatkan berpuasa hari arafah kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sepertimana dijelaskan menerusi hadis daripada Abi Qatadah r.a :


Rasullullah SAW telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari Arafah. Sabdanya bermaksud ,
"Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya."
 (Riwayat Oleh Muslim & Al-Turmizi)

Alhamdulillah aku diberi kekuatan dan nikmat kesihatan utk berpuasa ari ni..
Bila diri Tuhan uji dgn kesusahan,kepayahan baru rasa nk dekatkan diri pada Nya..
Nikmat yg Tuhan bagi buat aku lagha..
Terdetik kt hati aku "Kenapa sekarang payah aku menerima ilmu yang aku belajar?"
Dan aku percaya, hati aku tak tenang..
Mungkin byk dosa aq pada Dia atau dosa aku pada yang lain..
Semoga niat aku Tuhan redhai, terima ibadat aku, berikan ketenangan pada aku dan Tuhan permudahkan urusan aku...Amin...
Semoga setiap pengorbanan samada daripada aku atau pengorbanan org sekeliling untuk aku diberi hikmah yang diredhai dan dapat disisip dlm kehidupan..
Selamat Hari Raya Aidiladha...