Followers

Sunday, September 22, 2013

Yang Ada Tak Semestinya Terbaik

Salam Ahad..
Tetiba hari ni rasa tergerak hati nak bercerita.. Sekadar untuk dibuat pengajaran untuk semua.. Actually benda dah lama..But the pain never gone walaupun seinch.. Sebenarnya spesies manusia macam ni yang ajar aku banyak erti untuk sabar dan bersyukur dengan apa yang aku ada.. 

Ya aku mengaku hidup aku sebagai student memang la tak sesenang org yg dh bekerja.. Tambah2 lagi aku study fully parents yg support.. Takde duit sbg Research Assistant or else.. Tapi Alhamdulillah hidup aku takde kebulur or menumpang rumah orang pun, takde plk minta simpati org.. Kalau takde aku berjimat.. Kalau ade aku guna secara berhemah.. Cukup-cukup makan..

Ya aku sememangnya takde gaji bulan-bulan.. Takde pun 2k  bulan-bulan masuk.. Sebab tu la kadang-kadang aku counting stiap apa yg belanja.. Tapi kalo tumpang kete org aku reti lg la nk hulur duit byr duit minyak walaupun sebenarnya dh crop duit makan aku utk satu hari..At least takde la kupik.. Eh! tak kn la setakat nasi lunch 3-4hengget rege kt Perlis ni tak mampu nk tlg byr.. tak gitu gamaknya.. Mana poie gaji riban-riban yang duk bangga tu.. habuk pun tarak kn.. Yg len gaji lagi tinggi non hado pun perangai bongkak cenggitu..

Ya aku mengaku jugak yang aku ni takde pun mmpu nak de kete baru pe semua.. ala kadar pakai ape yg parents aku mmpu bagi.. Tu pun Alhamdulillah.. Ya aku tak mampu! tak mampu untuk menanggung hutang lain sedangkan PTPTN pn tak habis byr lagi.. Tahniah la sebab beberapa bulan keje dh mampu pakai kete.. Ha okeyyy aku mmg takde! Jeles?? Maaf wei aku takde sket pun rasa jeles sebab otak aku tak yah bulan-bulan nk kne fkir byr kete, insurans, roadtax lagi, oh! tu tak plus ngn saman kupon parking MPK lagi. yg sekali kena 15hengget.. boleh makan kfc dinner plate kot.. hahahaa... 

Ya aku jugak taktau alam pekerjaan macam mana memandangkan habis degree terus smbung master.. sungguh tak reti nak intterupt kalo org sembang psl tmpt keje ni..sumpah wei! tapi aku rasa tak bermakna orang boleh ignore pendapat aku bila bersembang.. melainkan rasa diri tu dh tggi level sgt kn..takpela kdg2 aku sedar diri jugak level taksama.. ilmu tu kan anugerah Allah swt.. nk bangga btpa pe kn.. entahla noks!

Ya aku jugak tak reti nk mkn mknn mahal-mahal ni.. Dominos kt Kangar ni pun tak pernah aku pijak lagi ni kan plk nk tau tempat mkn yg hebat2 kt tempat lain kn.. Oh yer, kt Terengganu pun takde Dominos u olz.. Nak tengok wayang pun 3-4bulan sekali al-maklumla Perlis ni non hadoo wayangnya.. Tak boleh la nk ckp tengok cite ape cite ape kn.. Tapi aku tak rasa apa pun sebab wayang takde tayang cite korea pun.. hahahaa.. Ade aku kisah ko kena update slalu cite pe kuar wayang.. and wajib tengok kt wayang.. ko punye masalah la kn.. kt Astro Best pun leh je langgan kalo aku gediks sgt nk tengok.. TV LCD umah aku 52" lebih dr syok lg nk tgk aih siap bleh guling2... hahahaha... pozitip kn aku..

Semua ada pro cons nya.. So tak perlu la nk rasa ko lebih dr aku.. Dan aku jugak tak perlu nk rsa aku lebih dr ko.. aku takde sket pun rasa jeles.. kesian ade la sbb tengok ngn gaji nk ckp byk ckupla kn tu pun takde pun ko mmpu menabung or selesai hutang PTPTpu tu pun.. P selesai semua hutang dulu pastu baru mai jumpa aku.. Time tu kalo nk ckp besar cm gajah tanpa henti smpai berdarah telinga aku pun aku sanggup dengar...

Ingat! kadang-kadang Allah swt bagi semua yang kita rasa kita lebih drp org lain tu sekadar ujian nak tengok samada kita bongkak,takbur dengan rezeki dan kesenangan yang Allah swt bg.. Aku sket pun tak bangga aku sambung study sebab aku tau sejauh mana kemampuan aku, sejauh mana aku mampu  survive dengan keadaan tapi aku cukup-cukup berpuas hati dengan setiap takdir yg Allah swt tentukan untuk aku..SubhanaAllah terlalu sempurna sampai tak tercapai dek akal.. Cuma bila teringat cmne orang buat kt aku, orang layan aku sumpah berair je mata ni.. Takpe Suriati anggap ni semua dugaan Allah swt nk uji.. Maybe bukan masanya Allah swt nk bg lagi dan jugak ni la masa Allah swt nk aku belajar erti kehidupan yang sebenar.. 

#Alhamdulillah jugak bestfriend-bestfriend aku takde pun perangai cenggitu.. Korg sahabat terbaik!


No comments: