Followers

Wednesday, August 10, 2011

Hargai, Menghargai & Dihargai


 Salam Ramdhan Al-Mubarak...
Ari ni gigih aq duk scroll blog roll n blogwalking dak UniMAP..
Dlm byk2 blog yg aq sggh, trtarik aq kt 1entry "Menghargai dan Dihargai"..
De chemistry plk entry blog tu dgn mood aq yg suam2 kukus ari ni..

"you will never miss the rain until the well runs dry..."
pernah dengar tak ayat kat atas?
maksudnya, kita tak kan pernah hargai sesuatu sehingga la kita kehilangannya...

memang dah lumrah manusia kot... benda yang kita dah sedia ada, kita tak pernah hargai... 
orang yang rapat dengan kita, selalu kita sakiti... 
bila semua dah hilang, bila semua dah pergi tinggalkan kita, baru lah kita menyesal.. 
sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian? too late...

It's Too Late To Say You're Sorry

jangan sibuk mengejar sesuatu yang belum dan bukan pasti akan menjadi milik kita sehingga kita mengabaikan apa yang kita dah ada... 
nanti yang dikejar tak dapat, yang digendong berciciran....

ibu bapa, keluarga, adik-beradik, nenek, atok dan semua yang berkaitan...
kekadang kita terlalu mengejar harta sehingga meninggalkan adik-beradik kita.. 
terlalu mengejar lelaki/perempuan yang dikatakan teman hidup sehingga abaikan mak bapak.... 
jangan sampai saat mereka nak 'pergi' meninggalkan kita, baru la nak menangis kesal..

kawan, sahabat, teman, bestfren,bff.... hargai semasa mereka masih ada mood nak kawan dengan kita... 
jangan sampai nanti masa diorang dah blah, baru la kita terhegeh-hegeh nak cari mereka balik...

"memang tu la makna kawan; menyusahkan sesama sendiri"

bila si A susah, si B tolong... secara tak langsung si A telah menyusahkan si B.. 
bila si B ada masalah, si A pulak tolong... tak pasal2 si A pun ikut bermasalah sekali... 
but that's what friends for... hehe...

ilmu... disaat kita masih berpeluang menuntut ilmu, maka hargai lah saat tuh.. 
harap2 masa kita dah besar panjang nanti, tak kan muncul dalam kepala kita;

"nyesal lak aq tak belajar sungguh2 dulu..."

harta... masa tengah berduit ni, beli lah apa yang korang nak... 
ipad?.. banglo? lamborghini??... angkut semua!!
kalau ada yang berhati mulia sikit, sedekah la kaat rumah anak yatim... melabur... beli tanah bebanyak..
yang pompuan, kikis laki suruh beli gelang emas ke, rantai emas ke, tu pun pelaburan gak... 
jangan nanti bila dah bankrap, jatuh miskin, baru la nak nyesal... sebab banyak lagi benda tak dapat....

hargai dan dihargai.... antara elemen terpenting dalam hidup...
learn to appreciate the world, and the world will appreciate u even more..
walau apa pn yg terjadi dan trpksa dihadapi moga Tuhan tetapkan hati aq utk jd insan yg diredhai,ank yg solehah,shbt yg ditetapkan hati utk trus setia d wktu snng mahupun ssh..
  


Approval Copyright : "Blog Gary" 


2 comments:

~eZmALiZa~ said...

setuju dgn entry sue.

kalau kita nak rasa dihargai, seharusnya kite terlebih dahulu menghargai org

:)

Suriati Suhaimi said...

@Ezmaliza
yap..sharusnya mcm 2 la kn tp sedar tak sedar kta pn kdg lupa nk mghargai..=D